RSS
email

SELAMAT DATANG

PROGRAM PERKADERAN REMAJA ISLAM

PROGRAM PERKADERAN REMAJA ISLAM

SELAMAT HARI GURU


Setiap 16 Mei, kita akan menyambut setiap tahun hari guru. Adakala sekolah mengadakan hari sukaneka, ucapan untuk guru, bahagi hadiah, kad, bunga dan everything. Itulah tandanya kita menghargai peranan seorang guru yang mendidik kita di sekolah.

Kebiasaannya bagi kaum 'ADAM' mereka agak janggal untuk memberi hadiah apatah lagi bunga kepada guru-guru mereka, sekadar ucapan terima kasih guru dan Selamat Hari Guru itu sudah cukup. Namun adakah itu bermakna kita sudah mengucapkan dan menghargai pengorbanan guru kita selama ini. Berikut beberapa tips yang perlu adik-adik ambil sebagai pedoman untuk menghayati Hari Guru ini.

1- Sentiasa Berdoa Untuk Kesejahteraan & Kebahagiaan Guru
Hubungilah dengan Allah mudah-mudahan guru yang mengajar kita diberi keberkatan, dan kita akan dipermudahkan ajarannya  dan kefahaman apabila dia mengajar. Doa  adalah senjata bagi orang mukmin.

Pernah saya bertanya seorang pelajar tentang rahsia kejayaannya tersenarai dalam ‘Dean’s List’ setiap kali mendapat keputusan semester walapun dia sangat aktif dalam persatuan. Katanya, “Saya selalu mendoakan guru2 saya walau macam mana pun sikap guru itu pada saya.”

2- Kunjungi Mereka 
tak kira kita dulu pelajar paling bermasalah, kitalah pelajar yang ponteng, mereka tetap guru kita. Kebanyakan kawan-kawan abang yang nakal di dalam kelas dan sekolah, mereka tetap berhubung dan saling kunjung mengunjungi guru-guru mereka. Ikatan itulah yang erat dan akan menyebabkan ukhuwah sesama manusia bertambah baik. 

3- Hormati Mereka
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Hormati orang lain untuk orang lain hormati kita. 

Semoga bermanfaat.

Guruku

Album : Amal Kerana Allah
Munsyid : Shoutul Amal
http://liriknasyid.com


Guruku
Kau penyuluh hidupku
Menerangi alam ini
Kau ku anggapkan
Sebagai ibubapaku

Chorus:
Wahai guruku
Kau ibarat sebatang lilin
Menerangi alam kegelapan
Kau sanggup membakar dirimu

Wahai guruku
Kau insan yang mulia
Mendidik dan membimbing daku
Kaulah insan yang kusanjungi

Guruku
Segala baktimu
Akan ku balas dengan kejayaanku
Akan ku buktikan kepadamu
Wahai guruku 



SELAMAT HARI GURU DARI KAMI SKUAD WAJA

Bookmark and Share

1 comments:

Anonymous said...

… Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your wajaterengganu.blogspot.com website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

I used it and in just 7 days… got floods of traffic to my site...

…Well check out the incredible results for yourself -
http://magic-traffic-software.com

I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

…so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

http://magic-traffic-software.com

Take care - your friend Jennifer